Sunday 27 August 2017

Trading System Wto


Vad är världshandelsorganisationen. Du kommer kanske ihåg att se nyheterna på protesterna vid dörren till WTO: s tredje ministerkonferens i Seattle, Washington 1999. Liknande demonstrationer mot WTO har också uppstått i Italien, Spanien, Kanada och Schweiz Vad är WTO och varför motsätter sig så många människor Den följande artikeln behandlar dessa frågor och bekymmer om världens enda internationella organisation som handlar om de globala handelsreglerna. Vad är WTO WTO föddes ur GATT: s allmänna överenskommelse om tariffer och handel, som inrättades 1947 En rad handelsförhandlingar började GATT-rundorna i slutet av andra världskriget och syftade till att sänka tullarna för att underlätta global handel med varor. Motivet för GATT grundades på den mest gynnade nationens MFN-klausul, som, när den tilldelas ett land av en annan, ger det valda landet privilegierade handelsrättigheter. Som sådan syftade GATT till att hjälpa alla untries erhåller MFN-liknande status så att inget enskilt land skulle ha en handelsfördel framför andra. WTO ersatte GATT som världens globala handelsorgan 1995 och den nuvarande uppsättningen styrande regler härrör från GATT-förhandlingarna i Uruguayrundan, som ägde rum under 1986-1994 GATT: s handelsbestämmelser som inrättades mellan 1947 och 1994 och i synnerhet de som förhandlades under Uruguayrundan, är fortfarande den primära regelboken för multilateral handel med varor Särskilda sektorer som jordbruk har tagits upp samt frågor som rör anti - Dumping. Uruguayrundan lagde också grunden för att reglera handeln med tjänster. Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS är riktlinjen för att styra multilateral handel med tjänster. Även immateriella rättigheter behandlades vid upprättandet av förordningar som skyddar handel och investering av idéer, koncept, mönster, patent osv. Syftet med WTO är att se till att global handel börjar smoo thly fritt och förutsägbart WTO skapar och förkroppsligar de rättsliga grundreglerna för global handel mellan medlemsländerna och erbjuder sålunda ett system för internationell handel. WTO strävar efter att skapa ekonomisk fred och stabilitet i världen genom ett multilateralt system baserat på samtycke till medlemsländer för närvarande Det finns drygt 140 medlemmar som har ratificerat WTO: s regler i sina enskilda länder. Det betyder att WTO-reglerna blir en del av ett lands nationella rättssystem. Reglerna gäller därför lokala företag och medborgare i uppförandet av affärer på den internationella arenan Om ett företag beslutar sig för att investera i ett främmande land, genom att till exempel inrätta ett kontor i det landet, reglerar WTO: s regler och därmed ett lands lokala lagar hur det kan göras Teoretiskt sett, om ett land är medlem i WTO, kan dess lokala lagar inte strida mot WTO: s regler och regler, som för närvarande reglerar cirka 97 av världshandeln. Hur fungerar det? ions Beslut fattas med enighet, men en majoritetsval kan också härleda detta är mycket sällsynt. I Genève, Schweiz, fattar ministerkonferensen, som håller möten minst vartannat år, de högsta besluten. Det finns också ett generalråd, en vara Rådet, tjänsterådet och ett råd för immateriella rättigheter som alla rapporterar till generalrådet. Slutligen finns ett antal arbetsgrupper och kommittéer. Om en handelstvist uppstår, arbetar WTO för att lösa det. Om till exempel ett land upprättar ett handelshinder i form av en tull mot ett visst land eller ett särskilt gott kan WTO utfärda handelssanktioner mot det kränkande landet. WTO kommer också att arbeta för att lösa konflikten genom förhandlingar. Frihandel till vilken kostnad Den anti - WTO-protester som vi har sett runt om i världen är ett svar på konsekvenserna av att inrätta ett multilateralt handelssystem. Kritiker säger att efterverkningarna av WTO: s politik är oemokratiska på grund av bristen på öppenhet under förhandlingar Motståndare hävdar också att eftersom WTO fungerar som en global auktoritet om handel och förbehåller sig rätten att granska landets hushållspolitiska åtgärder är nationell suveränitet komprometterad. Till exempel regler som ett land kanske vill upprätta för att skydda sin industri, arbetstagare eller miljö kan betraktas som hinder för WTO: s mål att underlätta frihandel Ett land kan behöva offra sina egna intressen för att undvika att bryta mot WTO-avtal Således blir ett land begränsat i sina val Dessutom är brutala regimer som är skadliga för sina egna länder kan oavsiktligt få dolda stöd från utländska regeringar som fortsätter att göra affärer med dessa regimer i frihandelns namn. Ogiltiga regeringar till förmån för storföretag är därför kvar på makten på bekostnad av en representativ regering. En högprofilerad WTO-kontrovers har att göra med immateriella rättigheter och regeringens skyldighet gentemot sina medborgare gentemot en global myndighet Ett välkänt exempel är hiv-aids-behandlingar och kostnaden för patenterade läkemedel Dåliga, väldigt behövande länder, som de i Sydamerika och Afrika söder om Sahara, har helt enkelt inte råd att köpa dessa patenterade droger om de skulle köpa eller tillverka samma droger under en överkomlig generisk etikett som skulle spara tusentals liv skulle dessa länder som WTO-medlemmar bryta mot TRIPS-avtalen om immateriella rättigheter och med tanke på eventuella handelssanktioner. Slutsats Frihandel främjar investeringar i andra länder, vilket kan bidra till att öka ekonomin och så småningom levnadsstandarden för alla berörda länder. Eftersom de flesta investeringarna kommer från den utvecklade och ekonomiskt kraftfulla till de utvecklande och mindre inflytelserika ekonomierna finns det emellertid en tendens för att systemet ska ge investeraren en fördel förordningar som underlättar investeringsprocessen ligger i investerarens intresse eftersom dessa regler hjälper utländska investerare att behålla en kant över lokal konkurrens Kontrovers över vad som är det bästa sättet att skapa ett globalt ekonomiskt system - en som främjar frihandel och fritt val - kommer att kvarstå. Det maximala beloppet av pengar som Förenta staterna kan låna Skuldtaket skapades enligt andra frihetsobligationslagen. Räntesatsen vid vilken ett förvaltningsinstitut lånar medel som förvaras i Federal Reserve till ett annat förvaringsinstitut.1 En statistisk mått på spridning av avkastning för ett visst värdepapper eller marknadsindex Volatilitet kan antingen mätas. agera den amerikanska kongressen som antogs 1933 som Banking Act, som förbjöd kommersiella banker att delta i investment. Nonfarm lön hänvisar till något jobb utanför gårdar, privata hushåll och nonprofit sektorn US Bureau of Labor. The valuta förkortning eller valutasymbol för den indiska rupien INR, indiens valuta Rupéen består av 1. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTÅENDE WTO-GRUNDLÄGGANDE Principer o WTO-avtalen är långa och komplexa eftersom de är juridiska texter som täcker ett brett spektrum av aktiviteter. De handlar om jordbruk, textilier och kläder, bank, telekommunikation, statliga inköp, industristandarder och produktsäkerhet, hygienregler egendom och mycket mer Men ett antal enkla grundläggande principer löper genom alla dessa dokument. Dessa principer är grunden för det multilaterala handelssystemet. En närmare titt på dessa principer. Klicka på för att öppna ett objekt Ett träd för sidnavigering öppnas här om du aktiverar JavaScript i din webbläsare. 1 MFN mest behandlade länder MFN behandlar andra människor lika. Enligt WTO-avtalen kan länder normalt inte diskriminera mellan sina handelspartner. Ge någon någon speciell förmån, till exempel en lägre tullsats för en av sina produkter och du måste göra detsamma för alla andra WTO-medlemmar. Denna princip är känd som mestbegränsad nation MFN-behandling, se lådan Det är så viktigt att det är den första artikeln i GATT-avtalet om handel med varor. MFN är också en prioritet i Allmänna avtalet om handel med tjänster GATS artikel 2 och avtalet om handelsrelaterade aspekter av Immateriella rättigheter TRIPS Artikel 4, även om principen hanteras något olika i varje avtal Tillsammans omfattar de tre avtalen alla tre huvudområdena för handel som hanteras av WTO. Särskilda undantag är tillåtna. Till exempel kan länder inrätta ett frihandelsavtal som gäller endast varor som handlas inom gruppen som diskriminerar varor från utsidan eller de kan ge utvecklingsländerna särskild tillgång till sina marknader eller ett land kan höja hindren mot produkter som anses vara otillbörliga från specifika länder och i tjänster är länder tillåtna, i begränsade fall, att diskriminera Men avtalen tillåter endast dessa undantag under strikta förhållanden Allmänt sett, MFN innebär att varje gång ett land sänker ett handelshinder eller öppnar en marknad måste den göra samma varor eller tjänster från alla sina handelspartner, oavsett om de är rika eller fattiga, svaga eller starka.2 Nationell behandling Behandling av utlänningar och lokalbefolkningen lika Importerade och lokalt producerade varor bör behandlas lika, åtminstone efter det att utländska varor har kommit in på marknaden. Detsamma bör gälla för utländska och inhemska tjänster samt till utländska och lokala varumärken, upphovsrätt och patent. Denna princip för nationell behandling ger andra samma behandling som en egen medborgare finns också i alla de tre huvudsakliga WTO-avtalen artikel 3 i GATT artikel 17 i GATS och artikel 3 i TRIPS, men återigen hanteras principen något annorlunda i var och en av dessa. Nationell behandling gäller endast en gång en produkt , tjänst eller objekt av immateriell egendom har gått in på marknaden Därför är tullar vid import inte ett brott mot nationell behandling, även om lokalproduktion Utvecklade varor är inte belastade med en likvärdig skatt. Frisör handeln gradvis genom förhandlingar uppifrån. Löser handelshinder är ett av de mest uppenbara sätten att uppmuntra handel. De berörda hindren är tullar eller avgifter och åtgärder som importförbud eller kvoter som begränsar mängder selektivt Från tid till annan har också andra frågor som byråkrati och växelkurspolitik diskuterats. Sedan GATTs skapelse 1947-48 har det varit åtta omgångar av handelsförhandlingar. En nionde runda, under Doha-utvecklingsagendan, pågår nu Först fokuserade de sig på att sänka tullar på importerade varor Som ett resultat av förhandlingarna hade industriländerna i mitten av 1990-talet sjunkit till mindre än 4. Men vid 1980-talet hade förhandlingarna utvidgats till att täcka icke-tariffära hinder för varor och till de nya områdena, såsom tjänster och immateriella rättigheter. Öppnande av marknader kan vara fördelaktiga, men det kräver också anpassning T WTO-avtalen gör det möjligt för länder att gradvis genomföra förändringar genom progressiv liberalisering. Utvecklingsländerna ges vanligtvis längre tid för att uppfylla sina skyldigheter. Krediterbarhet genom bindande och öppenhet tillbaka till toppen. Ibland kan det vara lika viktigt att sänka en, eftersom löftet ger företagen en tydligare bild av sina framtida möjligheter. Med stabilitet och förutsägbarhet uppmuntras investeringar, skapas arbetstillfällen och konsumenterna kan fullt ut njuta av fördelarna med konkurrensval och lägre priser. Det multilaterala handelssystemet är ett försök från regeringarna att göra affärer miljömässigt stabil och förutsägbar. Uruguayrundan ökade bindningar. Andelar av tullar bundna före och efter 1986-94 samtal. Dessa är tulltaxor, så procentsatser vägs inte i volym eller värde. I WTO, när länderna är överens om att öppna sina marknader för varor eller tjänster, binder de sina åtaganden. För varor är dessa bindningar tak för tullsatser. Ibland Länder beskattar import till priser som är lägre än de bundna priserna Ofta gäller det i utvecklingsländerna I utvecklade länder tenderar de faktiska faktiska avgifterna och de bundna priserna att vara samma. Ett land kan ändra sina bindningar, men först efter att ha förhandlat med sina Handelspartner som kan innebära att de kompenserar dem för handelsförlust En av resultaten från Uruguayrundan av multilaterala handelsförhandlingar var att öka mängden handel under bindande åtaganden se tabell I jordbruket har 100 av produkterna nu bundna taxor Resultatet av alla Detta är en väsentligt högre grad av marknadssäkerhet för handlare och investerare. Systemet försöker förbättra förutsägbarheten och stabiliteten på andra sätt som w Ell Ett sätt är att avskräcka användningen av kvoter och andra åtgärder som används för att fastställa gränser för importmängder som administrerar kvoter kan leda till mer byråkrati och anklagelser om orättvisa spel. En annan är att göra ländernas handelsregler så tydliga och öppna som möjligt. Många WTO-avtal kräver att regeringar offentliggör sina policies och praxis offentligt inom landet eller genom att anmäla WTO. Den regelbundna övervakningen av nationella handelspolitiska åtgärder genom handelspolitiska granskningsmekanismen utgör ett ytterligare sätt att uppmuntra insyn både nationellt och på multilateral nivå. WTO är Ibland beskrivs som en frihandelsinstitution, men det är inte helt korrekt. Systemet tillåter tariffer och, under begränsade omständigheter, andra former av skydd. Det är mer exakt ett system med regler för öppen, rättvis och oavbruten konkurrens. Reglerna om Icke-diskriminering MFN och nationell behandling är utformade för att säkra rättvisa handelsvillkor Så är de o n dumpning som exporterar till en lägre kostnad för att få marknadsandelar och subventioner. Problemen är komplexa och reglerna försöker fastställa vad som är rättvist eller orättvist, och hur regeringar kan reagera, i synnerhet genom att ta ut ytterligare importtullar beräknade för att kompensera för skada som orsakats av orättvisa handel. Många av de andra WTO-avtalen syftar till att stödja rättvis konkurrens inom jordbruket, immateriella rättigheter, tjänster, till exempel avtalet om offentlig upphandling ett plurilateralt avtal eftersom det undertecknas av endast några WTO-medlemmar utökar konkurrensreglerna för inköp av tusentals regeringar enheter i många länder och så vidare. Att uppmuntra utveckling och ekonomiska reformer uppifrån. WTO-systemet bidrar till utveckling Å andra sidan behöver utvecklingsländerna flexibilitet i den tid de tar för att genomföra systemavtalet och avtalen själva ärver de tidigare GATT-bestämmelser som tillåter särskilt stöd och handelsmedgivanden för utvecklingsländer Tre fjärdedelar av WTO-medlemmar är utvecklingsländer och länder i övergång till marknadsekonomier. Under sju och ett halvt år av Uruguayrundan genomförde över 60 av dessa länder autonoma handelsliberaliseringsprogram. Samtidigt var utvecklingsländer och övergångsekonomier mycket mer Aktiv och inflytelserik i förhandlingarna i Uruguay-rundan än i någon tidigare omgång, och de är ännu mer i den nuvarande utvecklingsagendan för Doha. I slutet av Uruguayrundan var utvecklingsländerna beredda att ta på sig de flesta av de skyldigheter som krävs Utvecklade länder Men avtalen gav dem övergångsperioder för att anpassa sig till de mer obekanta och kanske svåra WTO-bestämmelserna, särskilt för de fattigaste minst utvecklade länderna. Ett ministerbeslut antaget i slutet av rundan säger att bättre länder ska accelerera Genomförande av åtaganden om marknadstillträde på varor som exporteras av de minst utvecklade länderna, och det ser ks ökat tekniskt bistånd för dem På senare tid har utvecklade länder börjat tillåta tullfri och kvotfri import för nästan alla produkter från minst utvecklade länder. Allt detta går WTO och dess medlemmar fortfarande igenom en inlärningsprocess. Nuvarande utvecklingsagenda i Doha omfattar utvecklingsländer oro över de svårigheter de står inför för att genomföra avtalen i Uruguayrundan. Handelssystemet bör vara. Utan diskriminering bör ett land inte diskriminera mellan sina handelspartner och ge dem lika gynnade nationer eller MFN-status och det bör inte diskriminera mellan sina egna och utländska produkter, tjänster eller medborgare som ger dem nationella behandlingar. Frisörbarriärer kommer ner genom förhandlingar. Förutsägbara utländska företag, investerare och regeringar borde vara övertygade om att handelshinder, inklusive tullar och icke-tariffära hinder, inte ska höjas godtyckligt Tullsatser och marknadsåtaganden är bundna i WTO . Mer konkurrenskraftigt motverkar orättvisa metoder som exportsubventioner och dumpningsprodukter till lägre kostnad för att få marknadsandelar. Mer fördelaktiga för mindre utvecklade länder, vilket ger dem mer tid att anpassa sig, större flexibilitet och speciella privilegier. Det låter som en motsägelse. Det föreslår särskild behandling , Men i WTO betyder det faktiskt att icke-diskriminering behandlar nästan alla lika. Detta är vad som händer Varje medlem behandlar alla andra medlemmar lika som mest gynnade handelspartner Om ett land förbättrar de fördelar som det ger till en handelspartner, har det Att ge samma bästa behandling till alla andra WTO-medlemmar så att de alla fortsätter mest gynnade. Största nationen MFN-status betyder inte alltid lika behandling De första bilaterala MFN-fördragen inrättar exklusiva klubbar bland ett land mest eftertraktade handel Partner Under GATT och nu WTO är MFN-klubben inte längre exklusiv. MFN-principen säkerställer att varje land behandlar sitt över 140 medlidande s. Men det finns några undantag. WORLD TRADE ORGANIZATION. Trade negotiations. Changes till handelsreglerna kräver överenskommelse från alla WTO-medlemmar, som måste nå enighet genom förhandlingaromgångar. Den senaste rundan i Doha-utvecklingsagendan inleddes 2001. Genomförande och övervakning. Diverse WTO-råd och kommittéer försöker se till att WTO-avtalen genomförs på rätt sätt. Alla WTO-medlemmar genomgår periodisk granskning av deras handelspolitik och praxis. Skyddsavgörande. WTO-medlemmar tar upp tvister till WTO om de anser att deras rättigheter enligt handelsavtal Överenskommelse om tvister Avgörande tvister är tvistlösningsorganets ansvar. Uppbyggnad av handelskapaciteten. WTO strävar efter att hjälpa utvecklingsländerna att bygga upp sin handelskapacitet och låter dem längre tid att genomföra handelsavtal. Hundratals utbildningar arrangeras varje år för tjänstemän från U-länder.

No comments:

Post a Comment